Blogi

Totti Hakovirta27.01.2020

Aika on rahaa myös netissä

Nopeiden nettisivujen luulisi 2020-luvulle tultaessa olevan jo itsestäänselvyys, vaan eipa tunnu olevan. Tässä artikkelissa kerron MIKSI aika on rahaa myös netissä.

Maailma muuttuu ja netti sen mukana

Nykypäivänä verkkosivujen pitää latautua nopeasti tai muuten:

  • sivu jää hännille Googlen hakutuloksissa

  • verkkosivuston konversio heikkenee

  • käyttäjän kärsivällisyys joutuu koetukselle

Siinäkö kaikki? Ei sentään ihan. Jokainen kohta on kyllä totta, mutta asian syvällisempi ymmärtäminen vaatii hieman enemmän selittämistä kuin kolme ranskalaista viivaa.

Miksi hidas sivu jää hännille Googlen hakutuloksissa?

Helppo ja yksikoikoinen vastaus olisi, että koska Google haluaa suosia nopeita sivuja. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että Google haluaa tarjota kullekin käyttäjälleen relevanttia sisältöä.

Hakutulokset eivät ole samat kaikille. Ne ovat yhä yksilöllisempiä ja Google tarjoaa tapauskohtaisesti erilaisia tuloksia sen mukaan mikä sopii juuri kullekin hakijalle parhaiten. Hitaan yhteyden päässä olevalle henkilölle, joka haluaa nopeasti tietoa, hidas sivusto on usein epärelevantti.

Jos sivusto on hidas siksi, että se on raskas, saattaa se olla tietokoneelta tehdyssä haussa suhteellisen korkeallakin sijalla, jos kone on kiinni nopeassa tietoliikenneyhteydessä. Hitaalla yhteydellä tilanne voi kuitenkin olla päinvastainen.

Jos käyttäjä on esimerkiksi hitaan mobiiliverkon päässä, on Googlen turha näyttää asiakkaalle hitaasti latautuvaa sivua, jos tarjolla on nopeitakin vaihtoehtoja jotka vastaavat käyttäjän hakua.

Siihen mitä asiakas hauillaan löytää, vaikuttaa mm. sijainti josta Google-haku tehdään, nettiyhteyden nopeus, aiemmat Google-haut ja laite jota hakuun käytetään.

Toisella puolella ovat sitten itse sivuston nopeus, mahdollisen palvelimen nopeus sekä sisällön vastaavuus käyttäjän nyt ja aiemmin tekemiin hakuihin, demografiatietoihin jne.

Kaikki nämä vaikuttavat sijoittumiseen ja kuten huomaat, nopeudella on väliä. Hitaalla yhteydellä nopea ja kevyt sivusto on todennäköisemmin hakutulosten kärjessä. Raskasta sivustoa kun ei silloin kannata etsivälle näyttää.

Miksi sivuston konversio heikkenee, jos sivut ovat hitaat?

Otetaan tähän pieni mielikuvaharjoitus. Kauanko jaksaisit odottaa kauppajonossa? Entä jos myyjä, jonka kanssa keskustelet kasvotusten, vastaisi jokaiseen kysymykseesi 20 sekunnin viiveellä? Uskon, että kaupankäynti olisi melko tahmean tuntuista.

Verkossa asiakkaat eivät ole näinkään kärsivällisiä. Poistuminen sivustolta käy täysin anonyymisti ja sitä mahdollisuutta käytetään myös ahkerasti hyväksi.

Kun käyttäjät eivät viihdy sivulla, he eivät myöskään kulje ostopolussa eteenpäin. Jos he ylipäätään jatkavat sivuston selailua, he pyrkivät minimoimaan kaikkien nappuloiden painamisen, jotta eivät joudu tuijottelemaan rantapalloa.

Lisäksi sivuston luotettavuusmielikuva kärsii, jos sivusto on hidas. Asiakkaalle tulee sellainen olo, että sivusto on koodattu huonosti, voi sisältää viruksia tai siinä on mahdollisesti jotain muuta hämärää.

Hitaalle sivustolle ei tee mieli syöttää luottokorttitietojaan, koska takamuksessa jyskyttää pelko siitä, että tiedot joutuvat vääriin käsiin. Sivuston, selaimen tai koneen hidastuminenhan voi olla merkki myös tietokoneviruksista tai haittaohjelmista.

Sivuston hidastuessa konversio heikkenee erityisesti verkkokaupoissa joissa maksutapahtumat hoidetaan suoraan sivustolla. Toinen ryhmä jossa hidastuminen näkyy heti, on mikä tahansa sivusto, jossa konversio tapahtuu nopeasti tai hetken mielijohteesta.

Jos esim. ravintolapäydän varaaminen netistä kestää liian kauan, saattaa varaaja muuttaa mielensä tai varata pöydän muualta. Jos kyse on vaikkapa bisneslounaasta, saatetaan tilausta tehdä vaikkapa kännykällä taksissa kun ollaan jo ajamassa keskustaan päin. Silloin ei ole mielekästä kuluttaa aikaa hitaasti toimivaan sivuun.

Miksi käyttäjät ovat niin kärsimättömiä?

Nykypäivän verkkokäyttäytymiseen kuuluu olennaisesti se, että sivustoja selaillaan liikkeellä ollessa. Vain pieni osa netin käytöstä tapahtuu pöytäkoneen ääressä.

Päätelaitteena toimii usein kännykkä tai tabletti. Internet-yhteytenä taas hidas mobiilidatayhteys tai satunnaisesti jonkin kahvilan langaton verkko. Yhteydet ja niiden nopeudet vaihtelevat ja selailun pitäisi onnistua monilla eri päätelaitteilla.

Kuvittele tilanne, jossa olet liikennevaloissa ja vilkaiset puhelinta, päädyt jostain syystä verkkosivulle X mutta ennen kuin ehdit lukea mitään, sivulla alkaa pyöriä rantapallo. Jos valo ehtii vaihtua ennen kuin sivu latautuu, jää sisältö todennäköisesti lukematta.

Sama koskee aiemmin mainittua esimerkkiä ravintolapöydän varaamisesta. Aina ei ole aikaa odotella. Mukana kulkeva teknologia on tehnyt maailmasta yhä hektisemmän paikan elää ja ihmiset vaativat kaikessa yhä nopeampia vasteaikoja.

Kun on muutenkin kiire, aikaa ei haluta tuhlata mihinkään ylimääräiseen ja pyörivä rantapallo näytöllä on jokaisen internetselailijan inhokki. Nettiä selaillaan välillä jopa auton ratissa vaikka se onkin kiellettyä, mikä kuvastaa hyvin tilanteita, joissa nettiä käytetään.

Fiksu markkinoija teettääkin sivustonsa aina ennen kaikkea kiireistä asiakasta ajatellen. Nopea sivusto, jossa on selkeä navigointi, tuottaa aina parhaan konversion. Nopeaan sivustoon investoitu raha tulee huomattavan paljon todennäköisemmin takaisin muutamassa kuukaudessa, kuin investoinnit rantapallon pyörimiseen ja raskaisiin animaatioihin.

Kun hankit uuden sivuston, kannattaa testata se usealla eri päätelaitteella ja miettiä miltä sen selaileminen tuntuisi, jos olisi aivan tolkuton kiire. Jos se toimii ja vakuuttaa tässä happotestissä, se todennäköisesti on hintansa väärtti.

Lopuksi vielä 5 faktaa verkkosivujen nopeudesta

Nopeus vaikuttaa ennen kaikkea UX:ään eli käyttäjäkokemukseen, sivuston luotettavuuteen ja niiden kautta suoraan siihen paljonko sivustolta kilisee rahaa kukkaroon.

47% käyttäjistä odottaa sivuston latautuvan 2:ssa sekunnissa tai nopeammin,

lähde

.

53% mobiilikäyttäjistä jättää sivun heti, jos lataaminen vie yli 3 sekuntia,

lähde

.

Jo 1 sekunnin viive latausajassa laskee sivun näyttökertoja 11%,

lähde

.

Jo 100 millisekunnin hidastus voi laskea konversiota 7%,

lähde

.

Tulevaisuudessa Google saattaa merkitä hitaat sivustot erityisellä hitausleimalla,

lähde

.

Haluatko tietää lisää?

Codeful:ssa tehdään nimenomaan nopeita, hakukoneystävällisiä ja tietoturvallisia verkkosivustoja asiakkaillemme.

Täältä löydät lisää tietoa tekemistämme

verkkosivuista

.

Tällä sivulla